Forskning
Fullstendig oversikt finnes på Google Scholar eller Researchgate.
Søvn
Childhood maltreatment and sleep in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Sleep medicine reviews, 63, 101617. Schønning, V., Sivertsen, B., Hysing, M., Dovran, A., & Askeland, K. G. (2022).
Sammendrag: I denne studien undersøkte vi sammenhengen mellom å bli utsatt for vold og overgrep og søvnvansker i barndom- og ungdomstiden. Vi fant en klar sammenheng hvor disse unge var mer utsatt for problemer med søvnløshet, som å bruke lengre tid på innsovning, ha flere nattlige oppvåkninger og kortere søvntid generelt. Vi fant også at disse barna og ungdommene hadde betydelig mer mareritt enn normalbefolkningen. Disse søvnvanskene kan føre til store problemer med å fungere i hverdagen, og funnene våre tyder på at barn og unge utsatt for vold- og overgrep behøver mer støtte for søvnvansker.
Sleep and childhood maltreatment: A matched‐control study of sleep characteristics in Norwegian 16–19‐year‐olds. Scandinavian journal of psychology, 65(1), 119-128. Schønning, V., Hysing, M., Dovran, A., Nilsen, S. A., Hafstad, G. S., Vedaa, Ø., & Sivertsen, B. (2024).
Sammendrag: Denne studien undersøkte søvnen hos norsk ungdom utsatt for vold og sammenlignet den med normalbefolkningen. Resultatene våre viste at de voldsutsatte ungdommene hadde betydelig lengre innsovningstid (1:15 t vs. 47 min), lengre våkentid etter innsovning (34 min vs. 15 min) og at de generelt sover mindre av den tiden de tilbringer i sengen. Videre fant vi at disse ungdommene har flere psykiske helseplager, og at dette forklarte søvnvanskene deres, og kan bidra til at det er vanskeligere for dem å sove. Ungdomstiden er en sårbar periode, også når det gjelder søvn, og særlig for ungdom med belastende livshendelser.
Sexual harassment and assault predict sleep disturbances and is partly mediated by nightmares: findings from a national survey of all university students in Norway. Journal of sleep research, 30(6), e13338. Steine, I. M., Skogen, J. C., Hysing, M., Puigvert, L., Schønning, V., & Sivertsen, B. (2021).
Sammendrag: Seksuell trakassering og overgrep er vanlig i en rekke samfunnsområder og er knyttet til en rekke negative konsekvenser. I denne studien undersøkte vi hvordan seksuell trakassering og overgrep blant universitetsstudenter påvirket søvnproblemer. Vi fant at det førte til kortere søvnlengde og mer problemer med søvnløshet hos begge kjønn. En del av denne sammenhengen ble forklart av hyppigheten av mareritt, som tyder på at for noen er det marerittene som hindrer dem ifra å sove etter å ha blitt utsatt for seksuell trakassering og/eller overgrep.
Sosiale medier
Social media use and mental health and well-being among adolescents–a scoping review. Frontiers in psychology, 11, 1949. Schønning, V., Hjetland, G. J., Aarø, L. E., & Skogen, J. C. (2020).
Sammendrag: Denne artikkelen har vært svært populært og har blitt sett av mer enn 260 000. Her gjennomgår vi all publisert forskning på bruk av sosiale medier og sammenhengen med psykisk helse og livskvalitet hos ungdom. Vi fant at mesteparten av forskningen fokuserer på negative effekter på psykisk helse, og måler kun tid brukt på sosiale medier heller enn hva ungdommer faktisk bruker tiden sin til der. Det er en rekke store forskningshull som må tettes for å øke kunnskapen vår om hvordan bruk av sosiale medier påvirker psykisk helse og livskvalitet hos ungdom.
How do Norwegian adolescents experience the role of social media in relation to mental health and well-being: a qualitative study. BMC psychology, 9(1), 78. Hjetland, G. J., Schønning, V., Hella, R. T., Veseth, M., & Skogen, J. C. (2021).
Sammendrag: Denne studien tar utgangspunkt i hvordan ungdom selv opplever å bruke sosiale medier, med fokus på både positive og negative sider. Ungdommene trekker selv fram at sosiale medier gjør at de kommuniserer og relaterer til hverandre på en annen måte, både positivt ved at de kan kjenne på fellesskap til mange andre, men også at det er dårligere oppførsel blant annet fordi de kan være anonyme. De trekker også fram økt stress og bekymring, kroppspress og at bruken kan gå utover søvn og lekser. Flere av ungdommene trekker også fram at de er bekymret for at deres bruk av sosiale medier kan gå utover deres personlige utvikling, som er svært sentralt i ungdomstiden.
Pupils' use of social media and its relation to mental health from a school personnel perspective: A preliminary qualitative study. International journal of environmental research and public health, 18(17), 9163. Hjetland, G. J., Schønning, V., Aasan, B. E. V., Hella, R. T., & Skogen, J. C. (2021).
Sammendrag: I denne studien undersøker vi hvordan lærere og andre ansatte på videregående skoler opplever rollen til sosiale medier for elevenes psykiske helse. De trekker fram at de ser hvordan sosiale medier er nyttig som et verktøy for kommunikasjon og samhold, men samtidig at det kan føre til en rekke psykiske vansker og dårligere skoleprestasjoner blant elevene. Lærere og annet skolepersonell etterspør klarere retningslinjer og verktøy for at skolene kan bli bedre rustet til å møte utfordringene og mulighetene som følger med sosiale medier.
Psykisk helse
A Blended Intervention Targeting Emotion Dysregulation in Adults With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Development and Feasibility Study. JMIR Formative Research, 8(1), e53931. Nordby, E. S., Guribye, F., Schønning, V., Andersen, S. L., Kuntsi, J., & Lundervold, A. J. (2024).
Sammendrag: Problemer med regulering av følelser er en viktig, men nedprioritert del av ADHD-behandling. I denne studien undersøkte vi effekten av et behandlingsprogram som som fokuserer på følelsesreguleringsvansker hos voksne med ADHD. Behandlingsprogrammet kombinerer ansikt-til-ansikts-behandling og en digital app og gikk over 8 uker. Vi fant en betydelig bedring i følelsesreguleringsferdigheter, samt en reduksjon av symptomer på uoppmerksomhet og hyperaktivitet/impulsivitet. Resultatene var lovende, men ettersom dette kun var en preliminær studie må det større studier til i framtiden.
Evaluation of dialectical behavior therapy for adolescents in routine clinical practice: a pre-post study. BMC psychiatry, 24(1), 447. Syversen, A. M., Schønning, V., Fjellheim, G. S., Elgen, I., & Wergeland, G. J. (2024).
Sammendrag: I denne studien tar vi for oss hvordan dialektisk atferdsterapi (DBT) fungerer for ungdom i psykisk helsevern. DBT er en evidensbasert behandling for blant annet selvskading og suicidalitet, og i denne studien fulgte vi ungdom som gjennomførte behandlingen over minst 20 uker. Vi fant en betydelig nedgang i selvskading, og denne nedgangen kom umiddelbart etter oppstart i behandling og økte jo lengre de hadde gått i DBT. Dette tyder på at DBT er en god behandling for å redusere selvskading hos ungdom i spesialisthelsetjenesten.